Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Líbezné zářijové dny

Dal jsem si po ranní šichtě lehčí vyjížďku na milovaným enduro kole a vracel jsem se kolem náhonu, kterej byl vypuštěnej skoro na dno. A vidim v bahně u břehu skákat čokla, malýho čokla, kterej byl po bříško v kalužinách.

Přibrzdim a najednou se mi zdá, že mi ten čokl je velmi povědomej. Skáče úplně zbytečně za píčovinama, nejspíš loví mřenky uvízlý v bahně. Stejně marně, jako kdysi lovíval veverky. Možná to furt provozuje. Zastavil jsem a křiknul na něj.

- Čočko!

A on najednou zkoprněl, podival se mým směrem a nastražil uši. Znova jsem zařval:

- Čočko!

Dlouhými vysokými skoky překonával náhon k mýmu břehu a já položil kolo na zem. Vyskočil z křoví pět metrů přede mnou. Takový mrňavý, zablácený a celkově mokrý a rozklepaný psisko. Dívali jsme se na sebe a najednou zahrábnul dozadu a vystřelil ke mně. Kleknul jsem si, aby mi mohl vyskočit až na ksicht. Otevřenou držkou mě napálil do nosu. Chvilku jsme se líbali. Tak dlouho jsme se neviděli!

Čočka je pes jedný mý bejvalky, pro kterou nemám slov. Slibovala mu nejkrásnější psí život, přitom ho na celý dny zavírala doma a po večerech s ní musel ležet na gauči před bednou. Jako já.

Čočko! Víš, jak jsi mě zpočátku sral? Ta tvoje zarputilost, vychcanost a tvrdohlavost mi trochu zatápěla. Chodil jsem s tebou na procházky. Byls celkem v pohodě, ale občas jsi mi naschvál zdrhnul. Nenechal ses přivolat, prostě jsi někde v lese vzal čáru po lákavý stopě divočáka – s tvejma sedmi kilama – a úplně ses na mě vysral. Šel jsem, volal jsem tě, pískal jsem. Nikde nic a vždycky, když jsem chtěl nechat tě v tom vykoupat a odvracel se, jsem někde v trávě zahlíd tvoje oči. Napjatý, vykulený, odhodlaný. Nic nepomohlo, že jsem tě ještě párkrát zavolal. Seděl jsi a vytřeštěně čuměl. Musel jsem si pro tebe dojít a dát ti do držky. Vzdal ses, leh sis na záda a já tě pořádně stisknul pod krkem. Nebylo vyhnutí. Pak jsi ale zbytek cesty poslouchal jako kurzor. Nehnul ses ode mě dál než na deset metrů. Tvůj přístup jsem chápal: byl jsem vetřelec na panství paničky a chtěl jsi mě porazit. Chápal jsem, že kdo chce bejt druhým roven, musí to dokázat. A kdo chce svobodu, musí si ji vydobýt.

I s tímhle brutálním přístupem jsem tě naučil čekat samotnýho před večerkou, než nakoupím. Pochopil jsi to takřka ihned. Tohle tvoje panička nedokázala.

Jedný noci, když jsme s tvojí paničkou měli došukáno a už usínali, jsi vyskočil ke mně na postel a lehnul jsi mi tlamou na předloktí. Pak jsi mi celý předloktí a celou ruku až k rameni pečlivě olízal. Pak sis zase lehnul na moje rameno.

Čočka se mi odrazil nohama od hrudi, odskočil a jako by nic se malinko vzdálil. Taky jsem si došel pro kolo a nased na něj. Jel jsem takřka krokem za Čočkou, kterej očuchával a důležitě ochcával olše u cesty. Panička ho očekávaně postavila na odstavnou kolej, jakmile si pořídila lepší hračku. Jenomže jak tohle mohl on, naprosto upřímně, nekompromisně a od srdce milující psisko, předvídat a pochopit? Ale nakonec, Čočko, není tahle svoboda lepší?

Za lávkou u elektrárny jsme se rozdělili. Jednou nohou jsem sesednul s kola a díval jsem se za ním. Vykračoval si sveřepě, ale několikrát se po mně ohlíd. Oba jsme věděli, že to nemá cenu. Vzdaloval se uličkou. A kam šel? Za svejma záležitostma, přece.

A já? K životu nebo… Vždyť jsem jako on; hraju si v bahně. S Čočkou jsme kámoši. To je pro mě čest. 

Autor: Libor Jakubec | úterý 22.12.2015 18:13 | karma článku: 14,70 | přečteno: 470x
  • Další články autora

Libor Jakubec

Tisíc kilometrů

Pro zachování lidskosti je naprosto nutný dělat zbytečný, nepochopitelný a nebezpečný věci. Věci, který jsou na hranici lidských možností a jeden za ně může zaplatit životem, ale pouze takový věci dávaj životu smysl.

11.7.2016 v 17:16 | Karma: 16,32 | Přečteno: 502x | Diskuse| Letní běh

Libor Jakubec

Pstruh na másle

Do mýho oblíbenýho baru jsem tenkrát vjel na kolečkovejch bruslích a ta drzá hubená holka tam už seděla a hned se na mě osopila: No kde seš? Hodinu tady na tebe čekám!

2.2.2016 v 8:00 | Karma: 23,18 | Přečteno: 884x | Diskuse| Ostatní

Libor Jakubec

Černá perla neprohrává

Šaňo je mladej chlap o něco drobnější než já a je Rom, na což je přirozeně hrdej, a tak si nechá říkat Černá perla. Nedávno seděl v kavárně u vedlejšího stolku a nějaký ženský kroutil před obličejem hrbolatou, kloubnatou pěstí.

29.1.2016 v 8:07 | Karma: 25,26 | Přečteno: 1101x | Diskuse| Ostatní

Libor Jakubec

S gumou za pět set

Slovo kurva je v češtině dost nadužívaný. V jistým smyslu nahradilo dřívější křesťanský sakra. Rovněž má význam hrubý nadávky: támhle ten je taky pěkná svině, hajzl, podrazák čili... kurva. Původní význam – prostitutka – je řídký.

26.1.2016 v 12:50 | Karma: 27,14 | Přečteno: 1305x | Diskuse| Ostatní

Libor Jakubec

Lužická porucha

Dá se nevěra pochopit? Dá se přijmout a odpustit? Kdepak. Nedá. Nevěra je totéž co zrada. Ta se dá jedině potrestat. Alespoň ve vlastním srdci srovnat to hnusný skóre. Alespoň vlastní srdce potěšit pomstou.

25.1.2016 v 14:07 | Karma: 31,22 | Přečteno: 2695x | Diskuse| Ostatní

Libor Jakubec

Jdeme ke mně, nebo k tobě?

Byly to krásný klidný dny, když jsem byl sám a chodil si, kam jsem chtěl, kdy jsem chtěl a s kým jsem chtěl. Svoboda mě naplňovala bezstarostnou drzostí, odvahou a lehkou melancholií.

15.1.2016 v 15:40 | Karma: 22,83 | Přečteno: 1188x | Diskuse| Ostatní

Libor Jakubec

Šperky

Jednou se takhle povaluju na sedačce v koutě baru a barovej pult mám jako na dlani. Ale nezajímá mě, neboť mám rozečtenej román Norské dřevo od Haruki Murakamiho. Užívám si krásnou depku.

7.1.2016 v 17:22 | Karma: 20,57 | Přečteno: 549x | Diskuse| Ostatní

Libor Jakubec

Okno s lopatou

Od chvíle, kdy jsem se v nemocnici probral z kómatu, uplynul rok. Půlčtvrtá stovka dnů, který jsem kdoví proč dostal darem. Nastavenej život. Život, co možná někomu jinýmu bude chybět.

28.12.2015 v 20:51 | Karma: 18,08 | Přečteno: 646x | Diskuse| Ostatní

Libor Jakubec

Chůze a čas

Z domu do slévárny to mám asi tři kilometry, proto nejraději chodívám pěšky. Chůze, obyčejná chůze je slavností svobody, je to rituál a je to dar.

20.12.2015 v 21:12 | Karma: 23,75 | Přečteno: 1175x | Diskuse| Ostatní

Libor Jakubec

Příchod Adventu

Byl několikátej den po začátku prosince a do slévárenský haly nacouval velkej autojeřáb, aby položil víko na největší pec Barboru, protože ona stojí mimo operační prostor našich mostovejch jeřábů.

9.12.2015 v 20:01 | Karma: 19,64 | Přečteno: 558x | Diskuse| Ostatní

Libor Jakubec

Svět se na nás dívá

Jednoho dne byl Medvídek zamlklej a měl špatnou náladu a chodil po place v roláku, takže budil podezření, že je buď nastydlej nebo má na krku cucflek od přítele Oldy.

7.12.2015 v 20:04 | Karma: 16,04 | Přečteno: 703x | Diskuse| Ostatní

Libor Jakubec

Opilý Héfaistos

Vstoupím-li do formovací haly, ještě dřív, než mi na hlavu spadne první hrst písku, ucítím ten smrad, tu štiplavou jedovatou vůni výparů z odlitých forem. Mám rád vůni seškvařenýho písku po ránu.

6.12.2015 v 19:40 | Karma: 21,11 | Přečteno: 581x | Diskuse| Ostatní

Libor Jakubec

Situace Na Růžku

Za rozbřesku po noční šichtě, když vylezeme ze sprch a nad horami tiše září červánky, chodíváme chlastat Na Růžek. V jediný knajpě s tak časnou otevírací dobou my z duše smýváme prach a pot a tyranii lidský zloby.

3.12.2015 v 20:25 | Karma: 23,06 | Přečteno: 713x | Diskuse| Ostatní

Libor Jakubec

Závodní lití

Pohodový lidičky celýho světa se na svatýho Martina v 11:11 připojili ke společný modlitbě a zahalili tak svět pozitivní energií. Já jako necejtil nic, ale slévač Šmoula asi jo, protože se na pracovišti ožral jak zvíře.

3.12.2015 v 8:02 | Karma: 20,48 | Přečteno: 650x | Diskuse| Ostatní

Libor Jakubec

Ženská duše

Vzpomínám si, jak jsem psal, že ve slévárně žádný ženský nepracujou. Tak určitě, mlácení kladivem do odlitků a odlévání železa by je stejně nebavilo.

28.11.2015 v 16:17 | Karma: 18,49 | Přečteno: 630x | Diskuse| Ostatní

Libor Jakubec

Řeč pana Zdendy

Stromy se svlékají do naha ze všeho, co oblékaly, a naše práce tone ve tmě. A je nám smutno, protože nemáme komu ubližovat; pan Zdeněk, nejspíš z toho věčnýho chlastu, onemocněl s ledvinami a pod přísnou dietou zůstává doma.

21.11.2015 v 19:04 | Karma: 18,45 | Přečteno: 604x | Diskuse| Ostatní

Libor Jakubec

Strach

Pak se něco převrátilo. Probudil jsem se v bílých prostěradlech a z obou předloktí jsem měl vyvedený kanyly s průhlednými hadičkami. Od hrudi se mi vinuly bílý tenký drátky.

7.11.2015 v 19:21 | Karma: 23,95 | Přečteno: 960x | Diskuse| Ostatní

Libor Jakubec

Růže pro myšku

V supermarketu, kam chodívám nakupovat jídlo, pracuje jedna prodavačka, která je mi kdovíproč sympatická. Není to vyložená krasavice. Spíš taková drobná bojácná myška s vykulenýma očima.

7.11.2015 v 17:19 | Karma: 24,83 | Přečteno: 784x | Diskuse| Ostatní

Libor Jakubec

Satanské verše

Ve slévárně se před lety stala tragédie. Energetici podle zvykového práva nečekaně vypnuli proud a slévárna se zastavila. Železo v nízkofrekvenčních pecích začalo stydnout.

4.11.2015 v 16:28 | Karma: 27,04 | Přečteno: 1365x | Diskuse| Ostatní

Libor Jakubec

Struska

Jedna z nejdůležitějších věcí, na kterou musíme ve slévárně hodně dbát, kromě toho, abychom nebyli příliš ožralí a nezdržovali se pod zavěšeným břemenem, je zabránit, aby se do odlitků dostala struska.

31.10.2015 v 18:22 | Karma: 20,98 | Přečteno: 834x | Diskuse| Ostatní
  • Počet článků 30
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1078x
Jsem. Tedy myslím.

Seznam rubrik